Det där att det är så opraktiskt med elbilar…

…de är långsamma, de är trista, de funkar inte på vintern, de är…

yadayadayadawhinewhinewhineyadayada

Ok, dags för lite empiriska fakta?

Jag vill ha en elbil. Nyss.

De existerande biltillverkarna borde skämmas för att de fortfarande inte säljer vettiga elbilar och att regelverket är utformat på ett sätt som gör det snudd på hopplöst att konvertera en egen bil i Sverige är fan gränsfall till en ren och skär skandal! Att inte miljöpartiet gör skäl för sitt namn och jobbar som tokar för det här visar bara hur oförmögna/ovilliga de nuförtiden är att leva upp till sitt namn. Mycket polish, lite substans.

Om ni vill veta mer så pratade jag elbilar i Örkelljunga i slutet av januari.

Mina slides (med kommentarer) kan ni nå här.

6 Responses to Det där att det är så opraktiskt med elbilar…

  1. something skriver:

    Men då förlorar ju bensinbolagen penger och så kan vi inte ha det. (note sarcasm)

    http://www.hostedfile.com/videos/5734/simpsons-electric-car.html

    • qeruiem skriver:

      Oahahaha!

      Egentligen borde det tillhöra allmänbildningen att se igenom samtliga säsonger av Simpsons. Jag behöver bara en bra anledning (gipsvagga i ett halvår pga akut benbrott eller nåt) för att få tid till det med… Vilket år som helst!

    • SBJ skriver:

      Snarare så att staten förlorar skattepengar.

  2. Björn Persson skriver:

    Okej, men hur funkar den i länder där ”really cold weather” betyder -30 °C snarare -4, och ”lots of snow” betyder ett snödjup på uppemot en meter?

    Och kan man få den med dubbdäck?😉

    • qeruiem skriver:

      Det rullar fortfarande ca 100-200 elbilar av de ca 500 som köptes in på 90-talet till Sverige, av dessa rullar det några stycken i alla fall så långt norrut som Östersund i Jämtland. De har en NiCd-batteripacke som ger en ungefärlig räckvidd på 7 mil sommartid, vilket minskar till ca 5 på vintern (beroende på temperatur, förstås).

      NiCd-batterier går i princip inte att få tag på längre (i alla fall inte för rimliga priser) pga att EU infört miljöavgifter på Cadmium så några tappra entusiaster har byggt om bilarna till att gå på Lithiumbatterier i stället, vilket mer än dubblerat räckvidden (oavsett årstid).

      Det finns folk som konverterat vanliga bensinbilar till elbilar i Kanada och deras erfarenheter är liknande; man tappar räckvidd med temperaturen men inte mer än att det går att leva lösa, tex genom att man planerar sina resor, gör batteripacken lite större så man kan leva med en viss kapacitetsminskning eller genom att man isolerar eller tom värmer sina batterier.

      Ett bra sätt att värma sina batterier (om man tex är hemmabyggare eller inte drar sig för att modifiera sin bil) är att använda vanlig värmeslinga som används i hus för golvvärme och erfarenheterna är att om bara packen är hyfsat välisolerad så går det åt mindre energi att hålla batterierna varma än den energi man får tillbaka för att batterierna får lägre interna förluster (vilket är det som stjäl räckvidd). De interna förlusterna i batterierna värmer också upp dem internt så om det inte är väldigt kallt ute brukar det vara ett större problem att hålla dem svala snarare än varma…

      Vad gäller vinterkörning så är det lättare att göra ett effektivt antispinnsystem i en elbil än en ”traditionell” bil. Elmotorer kan både strypa och dra på effekten mycket snabbare än en fossilbil och kan dessutom göra det procentuellt så du inte får de hak och skutt som en förbränningsmotor gärna får när antispinnsystemet går in och bryter förbräningscykeln. Pratar vi system med individuella hjulmotorer kan du med lätthet få terrängegenskaper som inte ens den mest avancerade 4WD-drivna fossilbil har en chans att mäta sig med.

      Och så klart de kan köra med dubbdäck. Det är en bil, liksom…

  3. Pingback: En elbilsjunkies avbön – del 1 | Full Mental Straightjacket

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: