Vad är det för fel på Grekerna?

Såg just dokumentären ”Vad är det för fel på Grekerna?” och måste säga att det är en av de mer känslomässigt gripande skildringarna av EU-krisen jag sett. Det är lite mycket intryck på en gång just nu, men samtidigt känner jag att det finns en koppling här mellan hur situationen ser ut i EU och min egen reflektion över det här med arbetslös-anställningsbefriad.

Det finns nåt fundamentalt fel i dagens västvärld. Något grundläggande, välspritt, nästan epidemiskt som inte visar någon som helst hänsyn för enskilda individer. Nånstans finns det en gemensam nämnare, men det är inte helt lätt att sätta fingret på den.

Se den där dokumentären medans den finns kvar på svtplay. Väl värt den där timmen.

6 Responses to Vad är det för fel på Grekerna?

  1. Toni 'CLUEZ' Cherfan skriver:

    ”While the truncheon may be used in lieu of conversation, words will always retain their power. Words offer the means to meaning, and for those who will listen, the enunciation of truth. And the truth is, there is something terribly wrong with this country, isn’t there?”
    😉

  2. intelligentunion skriver:

    Intressant film. Tycker helt klart att filmen sätter fingret på vad som är fel. Den var toppen. Tacksamhet. Det är bara för Grekerna att rösta på ett parti som kan lösa problemet konstruktivt eller skapa ett parti som kan det…. och kan de inte resa sig få ordning på skiten så får de väl sitta med svarte Petter och fortsätta gnälla.🙂

  3. Pingback: Alexandra Pascalidou – Vad är det för fel på Grekerna? « intelligent union

  4. Nils Ivar Tenmann skriver:

    På sitt sätt och vis kan man väl säga, att dokumentären ”sätter fingret” på den för västvärlden ”gemensamma nämnaren”… beteckningen ”Grekland som den västerlänska civilisationens vagga” täljer väl till nämnaren av ”det antika Grekland” som civilisationens vagga.

    Christer förtäljer att situationen inom EU, med bl.a Grekland som ett samtidigt inre och yttre åskådningsexempel, utgör tecken på en kris för EU, som han känner har en koppling till hans reflektioner under temat ”arbetslös/anställningsbefriad”.

    Christer har preciserat sitt tema i frågan: ”Leva för att arbeta eller arbeta för att leva?”

    Frågan kan läsas retorisk så att det första ledet är meningsolustigt och det senare meningslustfyllt.

    Arbetets etymologi är möda och hänger historiskt ihop med erfarenheter av slaveri, våld, tortyredskap, tukthus, anormalitet, dårhus, sjukhus, brott, fängelser, lösdriveriförbud, sjukförsäkrings- och A-kassor. Från absoluta olustigheter till något humanare tvångsföreställningar.

    Arbetets mytologi är företagsamma-, lösamma-, självförverkligande verksamheter, samt vetenskapande och konstskapande livsverk-samheter.

    Latent har vi alla erfarenheten, att den möda som har med reproduktionssfären att göra; omsorgen med far och mor, med nästan, de nyfödda och den andre, givet vis ibland är och mer skulle kunna vara lustfylld och därför bör vara det på ett uppfinningsrikt och ömsesidigt vis dia logos.

    Tar vi fasta på allas våra erfarenheter som rör reproduktionssfären och ger dessa ett positivt analogt uttryck och företräde framför produktionssfären genom det digitalt frihetliga och frigörande språkrör vi nu verkar i, tror jag vi i sinom tid och utan knot finner, det mödan värt plikten, att på ett bättre sätt vårda djur och natur för omsorgens skull, än på det EU-vis, som analogt tog sin början i och med den den ”gemensamma nämnaren” Etiken eftersattes Estetiken i den västerländska civilisationens ”vagga” och den därpå följande retoriken och politiken.

    Vid en given nivå kommer produktivkrafterna ha utvecklats till den grad att de väsentligen omvandlas till ett kommunikationsförhållande vilket spränger gränserna för de hitintills förhärskande produktionsförhållandena. Därvidlag kommer människorna under processen av sina olika handlingsval komma till insikt om att språkandet, är deras mest produktiva handling, och att språket både är verktyget och ämnestoffet som ger livet dess underlag och mening.

    Vi gamla kommunister ska komma att finna, att den nya digitalt baserade marknadsplatsen kommer att bli den plats där fria producenters konversation och verksamhetsberättelser utgör planekonomin och grunden för det klasslösa samhälle utan statsmakt vi drömt om.

    Men förmodligen kommer denna utveckling fortsättningsvis ske genom den sedan i ”vaggan” grundlagda missförståelsen mellan Platon & Aristoteles och därpå följande osämjan mellan liberala och socialistiska förståelseformer… och sannolikt ännu ett tag i traditionella eufemismer bortse ifrån, att vad utvecklingen närmast handlar i & om är avveckling och invecklingen med förfallet av det som en gång var måttet och tecknen för utvecklingens tillväxt och BNP

    Sannolikt kommer de liberala piraterna att utveckla en nära nog paranoid syn på den tilltagande övervakningen och kontrollen. Det är människornas lycka, för därigenom kommer det att sätta fingret på och att utveckla en nödvändig teknik och motstrategi till företagsamma intressenter av och i statsmaktens bevarande. De socialistiska piraterna, som i mycket av den kommande utvecklingen också ser faran, i och för sig, men mer tar fasta på möjligheten att var och ens behov av överblick och självkontoll realiseras, som ett nödvändigt demokratiskt socialt och individuellt självbemyndigande, kommer i förstone bara sitta på läktaren och invänta invecklingen mot bättre vetande, eftersom de utgör ett fåtal och dessutom inte har något att bidra med till dagordningen teknisk sett.

    Det var några analoga tumregler för den kontinuerliga verksamheten och en digital fingervisning av vilka sekvenser politiken bör sampla i och med täljarens tillblivelse som den ”gemensamma” beteckningen ovan bråkstrecket för den gemensamma ”nämnaren” under.

  5. Dennis Nilsson skriver:

    Du borde ta och kolla den utmärkta medborgar-finansierade grekiska adokumentären ”Debtocracy”

    Där får man redan på en rad sanningar som det annars är ganska tyst om, som att Irans statskuld skrevs av i tysthet.

    Klicka på ”CC subtitles” för att välja textning på olika språk.

  6. Alexander skriver:

    vad är det för fel på alexandra ??? När hon själv arbetade och försörjde sig av den givmilda grekiska staten som på just den tiden överspenderade pengar ,DÅ , stälde hon aldrig frågan :vad är det för fel på Grekerna ?? pengar ,pengar ,framgång ,girighet !!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: