95 teser – del 15: In just a few more years, the current homogenized ”voice” of business—the sound of mission statements and brochures—will seem as contrived and artificial as the language of the 18th century French court.

Alltså, allvarligt, det här är en no-brainer. Fast samtidigt, många av de här teserna börjar på en rätt grundläggande nivå, troligen för att alla ska ha chansen att komma upp på banan även om man inte har funderat på det här innan så jag hänger på…

Låt oss titta lite i backspegeln. Först 40-talet.

Långa klipp, stämningen får lång tid på sig att byggas upp, meddelandet försöker övertyga tittaren med förnuftsargument.

Jämför nu det med lite TV-reklam från tidigt 90-tal.

Kortare reklamfilmer, snabbare klipp, fräcka vinklar, mindre ”tjafs” utan mer direkt på. Påståenden om varans förträfflighet utan några direkta förnuftsargument men fortfarande lite mer ”pratig” och lägre tempo än vad vi är vana vid att se i dagens TV-reklam eller på Internet.

Och så slutligen lite modernt reklamspråk.

Korta reklamspottar, högt tempo, ingen egentlig information längre. I princip har man skalat bort hela budskapet utan det handlar främst om att göra kunderna ”brand aware”, ofta (som tex i det här fallet precis som när det gäller ICAs reklamserie med Stig m.fl.) genom att underhålla tittarna med humor så de associerar märket med nåt positivt.

Det jag tycker mig se på nätet nu är att bannersreklam börjar bli rätt ineffektivt och klassiska såna här TV-spottar (som tex börjat bli vanliga på YouTube) bara ses som irritationsmoment som riskerar att driva bort folk men att det som verkligen fungerar är öppen dialog. Där har tex SJ varit framgångsrika och även om de inte har världens bästa track record (OAHAHAHA! *harkel*) med sina tåg så skapar de definitivt mycket good-will genom att hela tiden finnas tillgängliga för frågor, kritik, information etc, speciellt när folk har problem. Det SJ kan lära många andra företag är att det räcker inte längre att bara finnas på sociala media eller använda tex twitter, Facebook etc som en megafon för samma gamla trötta massbudskap, man måste vara beredd att föra en dialog idag och ta den på allvar!

Så kontentan? Att påstå att formspråket för reklam ändras är som att lova att solen kommer gå upp i morgon. Reklam förändras hela tiden eftersom det reflekterar det samhälle som den riktar sig mot och om den inte följer med i tidsandan kommer den snart ses som dråplig eller kanske till och med direkt löjeväckande.

Eller kanske lite romantiskt charmig som den här reklamen?

Andra som skrivit: En Snel Hest, Magnihasa, Maloki

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: