95 teser – del 14: Corporations do not speak in the same voice as these new networked conversations. To their intended online audiences, companies sound hollow, flat, literally inhuman.

När ett företag marknadsför en produkt finns det ingen hejd på hur bra och fantastisk den är. Även en produkt vars uppenbara mål är att vara ohälsosam beskrivs så gott som aldrig som vilken potential den har att lemlästa, förstöra och döda, i stället används mer positiva termer som att försätta fienden ur stridbart skick eller andra fina omskrivningar som lik förbannat i slutänden innebär änkor, änklingar, faderlösa barn, livslånga handikapp och obeskrivligt mänskligt lidande även om det låter vackrare med säkra terräng, taktiska fördelar och andra fina försäljningsargument..

Men man behöver förstås inte dra saken till sin extrem för att se exempel på det här. Marknadsföringslagen ska skydda dig mot ”vilseledande, aggressiv och annan otillbörlig reklam”, men det finns förstås inga som helst krav på att marknadsföring ska vara 100% sanningsenlig eller objektiv (vilket ändå vore rent nys eftersom objektivitet även i bästa fall ändå har ett visst inslag av subjektivitet) vilket förstås innebär att marknadsförarna i princip slår knut på sig själva för att vara så skamlöst positiva som de bara kan utan att gå över gränsen och faktiskt riskera att bli åtalade för att ha varit vilseledande. Ibland är det en väldigt fin linje de balanserar på.

Den värsta minan jag gått på när det gällde det här med marknadsföring var när vi skulle skaffa ny värmepump. Den gamla trotjänaren, en IVT480 som var en ren så kallad frånluftsvärmepump, hade gjort sitt och serviceteknikern som studerade det sorgliga vraket dömde ut den som inte lön att reparera längre. Alltså skulle vi skaffa ny värmepump och för att förenkla installationen så mycket som möjligt bestämde vi oss för att satsa på en av uppföljarna, antingen IVT490 eller IVT495, men eftersom frånluftsvärmepumpar har rätt dålig verkningsgrad valde vi till slut en IVT495 som har en markant bättre effektivitet eftersom den även använder bergvärme! Etersom det därmed också skulle borras och ha sig så slutade prislappen på lite knappt 100 papp, en nätt liten summa som banken fick bidra med mot en smärre månatlig avgift…

En sak som också bidrog till valet var att i marknadsföringsmaterialet (som det så vackert heter) stod det att man även kunde koppla på solfångare! Fantastiskt. Visserligen var prislappen redan på en sån nivå att vi inte riktigt kände för att spä på den där på studs, men vi tänkte att det kunde vi komplettera med om nåt år eller så. Så kom då pumpen och när jag tittade närmare på den i verkligheten så kunde jag se var man pluggade in bergvärme, frånluft, varm- och kallvatten samt värmevatten men däremot kunde jag inte hitta nånting om solfångare. WTF? Jag frågade installatörerna som var på plats men de svarade att ”Nä, det är det bara IVT490 som klarar”.

Jag kände mig jävligt lurad kan vi ju säga, så snabbt in och leta i marknadsföringsmaterialet och där, inklämd i världens minsta fotnot, snudd på mikroskopiskt stor, så stod det ”Gäller bara IVT490”.

Om det är någon enskild händelse som fått mig att misstro precis allt som företagen lovar i sin marknadsföring så är det denna händelse. Om en för mig totalt okänd person i ett forum recenserar en produkt så tar jag förstås det denne säger med en nypa salt, men det väger ändå alltid mycket tyngre än när företagen (eller någon av deras samarbetspartners) öppnar käften, för då vet jag att bland all den där svadan finns det alltid en eller annan gris som spontanutvecklat vingar.

Och vad gäller IVT har jag fortfarande, efter alla dessa år, inte riktigt förlåtit dem. Att mjukvaran i värmepumpen är skriven av en flock chimpanser fulla på jästa bananer gör inte direkt saken bättre…

Andra som skrivit: Magnihasa, EnRIz, En Snel Hest, Maloki

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: