95 teser – del 11: People in networked markets have figured out that they get far better information and support from one another than from vendors. So much for corporate rhetoric about adding value to commoditized products.

I pre-Interneteran fanns det väldigt små möjligheter för konsumenten att bilda sig en oberoende uppfattning om en produkt. Visst, man kunde fråga runt i sin bekantskapskrets, men det är svårt att bilda sig en objektiv uppfattning om tex köksfläktar när alla som man pratar med bara har erfarenhet av en enda eller ett par stycken olika. Resultatet blir att intrycket man skaffar sig kommer färgas väldigt mycket av den personliga relationen man samtidigt har med den man pratar med och, förstås, dennes speciella preferenser. Vissa kanske inte ser det som ett problem att en produkt är så dålig kvalitet att man får börja med att fixa och trixa för att den ska funka bra (bara den var tillräckligt billig så är det ok), andra har extremt litet tålamod för även den minsta skavank och kräver perfektionism ner på detaljnivå.

Det fanns dock en kanal via vilken man kunde få mer objektiv information; tidningen Råd & Rön. Råd & Rön var egentligen på sätt och vis rätt idé men vid fel tid för den tjänst man ville erbjuda passar väldigt dåligt i tidningsformatet eftersom tidningar är färskvara medans deras tester egentligen borde varit ett kontinuerligt arbete med ständiga uppdateringar. När tidningen gick i tryck var informationen up to date, men om man inte investerade i en ny köksfläkt, tvättmaskin, badrumsvåg, spis eller vad det nu var som testades i det aktuella numret inom relativt kort tid så tappade testet sakta sin relevans när tillverkarna bytte eller förändrade sina modeller. Testerna blev statiska snapshots i en föränderlig verklighet men innebar ändå en enorm förbättring för konsumenterna när det gällde att få tag på mer objektiv information än tillverkarna själva var beredda att ge.

I och med Internet kan tester hela tiden revideras, uppdateras, kompletteras och det finns både siter som satsar på generell överblickbarhet och som specialiserat sig på just vissa former av tester eller produkter. Möjligheten för konsumenten att informera sig i tid och därmed undvika att råka bli sittande med en, för denne, oanvändbar produkt har ökat enormt och tillverkarnas möjlighet att dominera informationsflödet med marknadsföring och reklam har som en konsekvens tappat väldigt mycket av sin tidigare betydelse. För att klara sig genom denna nya form av detaljgranskning måste tillverkarna och affärerna verkligen erbjuda nånting som gör det värt för kunden att bry sig om dem. Man kan konkurrera med pris, med kvalitet, service eller någonting annat, men det måste vara genuint på ett helt annat sätt än förr.

Det räcker inte bara att snacka, man måste mena det man säger med.

Andra som skrivit: EnRIz, Maloki, En Snel Hest, Magnihasa

Annonser

One Response to 95 teser – del 11: People in networked markets have figured out that they get far better information and support from one another than from vendors. So much for corporate rhetoric about adding value to commoditized products.

  1. Pingback: Better information and support from each other – 11 of #95theses – maloki

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: