Ännu ett elbilsprojekt läggs ner

En sista video av en el-Cooper straxt innan den hämtades upp för att skrotas, bara ca ett år gammal. Orsaken till att den skrotas?

Asked if BMW’s competitors were proceeding in the wrong direction with the push to go electric, he said some companies were heavily subsidising their electric cars (after subsidies, Nissan’s Leaf will still cost €29,000 in Ireland). “What we offer for sale has to make money for us. The MINI e would cost too much to produce.”

Klart den kostar mycket att bygga när man bara bygger några hundra exemplar, det vet alla att prototyper kostar. Samtidigt måste man börja någonstans, någon gång för att kunna byta teknik, men biltillverkarna verkar vara oerhört motvilliga till att våga ta steget och därmed står vi och stampar i oljeberoendet med alla dess nackdelar. Men BMW har även ett positivt besked:

The company will now proceed with an electric car for its Megacity range, due around 2013. Bruch said this was where the expertise gained from the electric MINI project would go. “That will be the focus now. We know now that we will have to start from the beginning with that new range. The MINI e was a conversion and we realise that we have to start with a completely new platform.”

Problemet är bara att det här har bilindustrin sagt om och om igen samtidigt som hobbyisterna i decennier visat att elbilskonceptet fungerar och fungerar bra. En av mina favoriter är nog denna:

Red Beastie byggdes i mitten av 90-talet med dåtidens teknik. Drivkällan är vanliga blybatterier, en batterityp som egentligen är oerhört opraktisk för elbilar och ändå fick bilen fullt acceptabla prestanda liksom många andra hobbyisters skapelser. Räckvidden är förstås lite av en Akilleshäl, men det är fullt möjligt att komma en bra bit över 20 mil på en laddning med modern teknik, och då pratar vi fortfarande hobbyister som konverterar existerande bilar i sitt garage.

Det är inte heller så att elbilar på något sätt skulle sakna prestanda, vilket annars är en klassisk myt.

Ändå pratas det om och om igen att elbilen kommer, snart, men det slutar hela tiden med att biltillverkarna backar i sista stund.

Detta trots att elbilar är miljövänliga, högst vanebildande och det sakta byggs upp en efterfrågan. Jag har själv åkt i ett par elfordon (SJ:s gamla kära eltåg oräknat) och känslan av att färdas fram i ett fordon som inte har ett gigantualt järnblock som låter som en brunstig tjur vid full gas ger definitivt mersmak och jag är knappast ensam om att tycka så.

Jag såg för ett tag sen en RAV4-EV som var till salu begagnad i Sverige. Det var en USA-import som hade rullat rätt många mil, men ändå låg prislappen på en kvarts miljon.

En kvarts miljon! För en ~10 år gammal bil som rullat femsiffrigt antal mil! I USA finns det förhållandevis många RAV4-EV:s kvar (några hundra) men även där säljs RAV4-EV:s för fånigt mycket dollar (de gånger de alls säljs). Här i Sverige är det mer sannolikt att få tag på gamla Renault Clio Electrique, en ganska osexig, 10-15 år gammal, elbil med dåliga prestanda och kass räckvidd och ändå kan ett exemplar i bra skick och friska batterier lätt kosta över 70.000:-! Det finns mao en rätt stor efterfrågan, men ändå är tillverkarna inte intresserade. Varför?

Det har främst att göra med elbilens nackdelar:

  • Man kan ladda den hemma utan behov av en stor och komplicerad infrastruktur
  • Servicebehovet är minimalt och handlar mest om bromsbyte och påfyllnad av spolarvätska
  • Livslängden är i princip obegränsad med ytterst få slitagedelar

Pingat på Intressant.

Advertisements

19 Responses to Ännu ett elbilsprojekt läggs ner

  1. Tenna says:

    Just så! Frustrerande var ordet! Va’ håller ‘om på me’? Varfö’ tar ‘e så’n tiiid?
    Själv skulle jag nog ha valt torkarblad i stället för bromsbelägg som exempel på förslitningsdelar som behöver bytas även på elbilar. Om tillverkarna konstruerar bromssystemet på samma sätt som på brum-brum-bilarna, lär det behöva bytas snarare för att det kärvar och rostar än för att delarna är slitna. Problemet märks i viss omfattning när ”eco driving” med stort inslag av motorbromsning tillämpas och blir förstås ännu tydligare om bilen huvudsakligen bromsas på magnetisk väg. Problem är till för att lösas, men jag undrar om tillverkarna verkligen har beaktat detta. Att elbilarna saknar spillvärme och låter väldigt lite är däremot bara ett problem för hästkraftsdyrkande bensinkramare.

    • qeruiem says:

      Attans, ständigt dessa bromsar. Jag kravlade runt under bilen så sent som igår för att försöka få rätt på parkeringsbromsen eftersom besiktningen slog ner på den. Rost, smuts och kärvande belägg, alltid lika muntert. Tack och lov att det i alla fall inte är asbest i beläggen längre.

      Skivbromsar är ett elände. Månne trumbromsar kan få en renässans i och med elbilens större möjlighet att motorbromsa effektivt? De sitter mer skyddade och tenderar att kärva mindre pga det, men de är å andra sidan en pina att byta med alla fjädrar, hävstänger och grejor som ska på plats härs och tvärs inne i trumman.

      Fast mest av allt önskar jag att vägverket kunde sluta sabotera mina bilar med allt det j-a saltet! Då skulle även bromsarna må bättre…

  2. Tommy says:

    Jag har velat haft en mini så länge jag kan komma ihåg. Jag vill ha en elbil. En el-mini vore min drömbil. Jag blir förbannad över att de skrotar den. Den finns ju självklart efterfrågan. Jäkla skit.

  3. Ludvig says:

    Den stora miljöfaran med elbilar är batterierna och det är inte helt ovanligt att de exploderar när man kör.

    Tror då mer på elcykel för de som inte orkar trampa…

  4. Elbilarna har fortfarande många problem, tex:

    * Dyra.
    * Bristande trafiksäkerhet (alla de tunga batterierna är en mardröm i en krock).
    * Batterierna gör att de är mindre miljövänliga än en bensinbil.
    * Räckvidd. 20 mil är inte bra nog, då måste man ändå ha en backupbil. Det räcker inte att behöva stanna flera timmar för att ladda var tjugonde mil.
    * Dyr slitdel: Batterierna. Res hemifrån i två veckor på vintern och lämna bilen urladdad, och du måste byta allihop. Även om du inte gör det så håller batterier inte så länge.
    * Kassa prestanda. Jag vill i alla fall känna det där suget i magen när man stampar plattan i mattan.
    * Trafiksäkerhet. De låter för lite, så folk blir påkörda för att de inte hör dem komma.

    Vad behövs för att elbilen ska ha en chans?

    * Mycket bättre batterier, med mycket bättre livslängd och snabbare uppladdning.
    * Krocksäkerhet. Kräver mindre, lättare batterier.
    * Miljövänlighet. Kräver nya batterityper.
    * Prestanda och utseende. Man vill ha en pigg bil, och den ska inte se ut som någon jäkla gubbtraktor.
    * Bättre infrastruktur för laddning. Man måste kunna ladda på fler ställen! Kanske man skulle ha en automatisk induktiv laddning vid korsningar, så att man, när man stannar där, automatiskt får laddning. Gör det gratis så kanske folk blir mer intresserade av att skaffa elbil, och man får mindre korsningsolyckor för att alla ska vara först ut…

    Annars har elmotorer många fördelar. Man slipper tex växellåda, och det finns elmotorer som har fullt vridmoment från noll och uppåt.

    Kanske man ska börja med en hybidlösning tills batteri och laddningsfrågan är löst. Tänk er en bil där man helt enkelt kör en traditionell bränslemotor (som iofs inte behöver vara en traditionell Otto-motor, den kan lika gärna vara en turbinmotor (om någon råkar ha 1250-hästars turbinmotorn från en T-80 liggande så hör av er, jag skulle gärna vilja se vad en sådan kan göra i en bil), en Wankel, en Stirling eller något annat), men plockar bort hela drivlinan efter det. Ingen växellåda, ingen koppling, inte kardan, ingen diff. Istället så driver motorn en generator, vilken sedan i sin tur (eventuellt via ett mindre batteri) driver en elmotor vid varje hjul. Generatorer och elmotorer har hög verkningsgrad, så effektförlusten blir antagligen mindre än i en traditionell drivlina, plus att det blir mycket lättare att bygga antispinnsystem och liknande med individuell drivning på varje hjul. Fyrhjulsdrift blir en strömbrytare. ”Diffspärr” blir en strömbrytare.

    En sådan lösning skulle ge oss elbilar som är genomförbara idag, och skulle vara en bra testplattform för de delar av tekniken som är mogen, medan den undviker de problem som vi idag inte har teknologin att hantera.

    • mrperfect72 says:

      Om man vill ha ljud paa en el-bil aer det ju bara att ha en hoegtalare under huven som brummar.
      Om man vill ha aennu billigare batterier saa aer det bara att ha mindre batterier.
      Om man vill ha raeckvidd aer det bara att konstruera batterier som kan bytas snabbt paa stationer.

      Ju mindre bil desto mindre vikt och desto mindre batterier behoever man.

      Om man har ett vaegguttag att ladda bilen i borde man ju rimligtvis kunna konstruera den foer underhaalsladdning och med naagon typ av vaermefilt foer extremt kalla naetter.

      …det som aer lite maerkligt saa fort man talar om el-bil eller annan modern teknik, ex. vindkraft eller vaagkraft aer att det ur tomma intet kommer fram extremt negativitet. Varfoer?

      En saa negativ syn kan man inte ha utan en specifik agenda eller mental sjukdom..

      En annan sak som verkar extremt konstigt aer denna smaaskalighet vid satsningar paa elbilar som givetvis banar vaegen till ekonomiskt fiasko. Det fattar ju vilken ingenjoer eller ekonom som helst.

      Jag tror att det behoevs ett folkligt initiativ foer att faa fram en serieproduktion av elbilar och ett batteribytesnaetverk. Folket kommer tjaena paa det och aeven de foeretag som vaeljer att jobba med folkets baesta i aatanke.

      Laat oss goera en elbil i stor skala och uppraetta ett batteribytessystem:

      MVH
      MrPerfect72
      Medlem av Aktiv Demokrati

  5. qeruiem says:

    Ojojoj vad många missuppfattningar på en gång. Låt mig beta av dem en i taget:

    ”Den stora miljöfaran med elbilar är batterierna och det är inte helt ovanligt att de exploderar när man kör.”

    Faktiskt inte. De flesta batterikemierna är säkrare än bensin och en av de farligaste teknikerna som finns används i varenda jädra modern laptop och mobiltelefon utan att folk tar eld och brinner upp dagligen. Det är faktiskt väldigt ovanligt att batterier tar eld och vissa typer, tex LiFePO4, KAN helt enkelt inte brinna ens om de krossas.

    ”Dyra”

    Ja. Handbyggd teknik ÄR dyr. Det är lite av hönan versus ägget, men samtidigt kostar tex en bensinmotor en rätt stor del av kostnaden för hela bilen, jag har hört siffror på ca 10.000 till 30.000 kronor och enda orsaken till att den kostar så lite är pga att den serietillverkas i enorma serier. Elmotorer till elbilar kostar ungefär lika mycket trots att de i princip handtillverkas, skulle de massproduceras i samma mängd som bensinmotorer skulle priset förmodligen snabbt rasa under 10.000 kronor.

    ”Bristande trafiksäkerhet”

    Elbil för mig är inte de där patetiska leksakerna som ser ut som rullande brevlådor eller akvarier. De elbilar som folk uppenbarligen vill ha är, tex som RAV4-EV, en högst ”normal” bil, fast med eldrift. Det finns ingen orsak varför de ska vara mindre säkra än dagens bilar.

    Att hantera en batteripacke vid kollision är inte svårare än att hantera en stor jädra järnklump som man redan gör ganska bra idag vid en olycka. Det som krävs är en bra design för att garantera att packen inte trycks in i kupén (dvs precis som med dagens motorer) och så, givetvis, krocktester etc. I många konverteringar sitter batterierna i utrymmen som redan är gjorda för att vara skyddade vid kollision, tex under huven (där de trycks ner och under bilen precis som bensinmotorn i vanliga fall) eller där bensintanken normalt sitter (vilken ofta sitter mellan hjulaxlarna för att inte riskera att den krossas).

    ”Batterierna gör att de är mindre miljövänliga än en bensinbil.”

    Jag får känslan av att någon här inte brytt sig om att titta på de videos jag la in i min post. 😉

    Det finns inte en suck i världen att en elbil kan vara MER miljöovänlig än en bensinbil, inte ens om de laddas med el från fossilkraft. Sorry. Det där är seriös FUD. En elbil drar sisådär 1/4 av den energi som går åt för att driva en bensinbil, dessutom är det miljövänligare att framställa och transportera el än bensin och till råga på allt så kan batterier åtminstone delvis återvinnas och återvinningstekniken blir ständigt bättre.

    ”Räckvidd. 20 mil är inte bra nog, då måste man ändå ha en backupbil.”

    För den stora majoriteten stämmer inte det här. De flesta åker sällan mer än 10 mil om dagen och skulle klara sig utmärkt med en elbil och med tanke på att den totala driftkostnaden för en elbil understiger enbart bränslekostnaden för en bensindriven bil så kan de helt enkelt ta tåget och/eller hyrbil för det fåtal gånger de behöver åka längre. Sen finns det givetvis de som helt enkelt måste ha längre räckvidd, men även om den lilla minoriteten fortsätter köra omkring i bensinbilar så är det fortfarande en enorm förbättring om de som kan byter till el. För min egen del skulle 10 mil vara mer än jag behöver med marginal, för det är ytterst sällan som jag åker mer än 5 mil per dag.

    Jag tror inte att framtiden kommer basera sig på en enda energikälla eller fordonstyp, som idag. Jag tror framtiden kommer bli mycket mera diversifierad och vi kommer se en mix av el-, hybrid- och normala förbränningsbilar i trafiken. På samma sätt kommer dagens bensin och olja förmodligen bli en mix av fossila bränslen, biobränslen, återvunna bränslen (tex processad friteringsolja), gas mm.

    ”Dyr slitdel: Batterierna.”

    Inte lika dyr som servicen för en förbränningsbil fördelat per mil och batterierna sjunker hela tiden i pris allt eftersom tekniken förfinas.

    ”Res hemifrån i två veckor på vintern och lämna bilen urladdad, och du måste byta allihop.”

    Och om jag inte fyller på kylarvätska eller stannar när bilen kokar så skär motorn. Jag har en före detta kollega som råkade ut för att vattenpumpen skar och han märkte inget för eftersom cirkulationen stannade så visade inte temperaturgivaren att det började uppstå hot spots i motorn förräns det var försent. Toppen blev skev och efter det läckte motorn kylarvätska så pass att han fick fylla på nån liter i månaden.

    Ingen teknik är idiotsäker men om du tar för vana att låta elbilen vara konstant ipluggad när den inte används så kan den hålla batterierna laddade under hela din semester. Det är inte en jobbigare vana än att plugga in motorvärmaren.

    ”Även om du inte gör det så håller batterier inte så länge.”

    Från Wikipediasidan om RAV4-EV:

    ”The 95 amp-hour NiMH battery pack has a capacity of 27 kWh, charges inductively and has proven to be surprisingly durable. Some RAV4 EVs have achieved over 150,000 miles (240,000 km) on the original battery pack.”

    Mao, FUD. Igen. 😉

    ”Kassa prestanda. Jag vill i alla fall känna det där suget i magen när man stampar plattan i mattan.”

    Då borde du skaffa en elbil, för är det NÅNTING elbilar är bra på så är det acc. Du har fullt moment vid 0 RPM och även rätt motorsvaga elbilar är kung vid rödljusen. Teslan gör 0-100 på under 4 sekunder och White Zombie på under 3. Jag vet givetvis inte vad du har haft för bilar, men personligen har jag aldrig ägt någonting som gjort 0-100 snabbare än 8 sekunder, men det tyckte jag var mer än tillräckligt.

    ”Trafiksäkerhet. De låter för lite, så folk blir påkörda för att de inte hör dem komma.”

    FUD, igen. Moderna bensinare låter också väldigt lite eftersom de har fjuttigt små motorer (allting under 2 liter är fanemig inte manligt, ens om det har turbo!) som dessutom är väldigt ljuddämpade, men den typen av ”tysta” kollisioner sker typiskt i hastigheter under 15-20 km/h för i högre hastigheter blir däcksljudet så högt att det ändå överröstar bensinmotorn. Ja, om man inte kör Amerikanskt med massor av liter under huven, då hörs motorn. *muller* 😉

  6. ”Ja. Handbyggd teknik ÄR dyr. Det är lite av hönan versus ägget, men samtidigt kostar tex en bensinmotor en rätt stor del av kostnaden för hela bilen, jag har hört siffror på ca 10.000 till 30.000 kronor och enda orsaken till att den kostar så lite är pga att den serietillverkas i enorma serier. Elmotorer till elbilar kostar ungefär lika mycket trots att de i princip handtillverkas, skulle de massproduceras i samma mängd som bensinmotorer skulle priset förmodligen snabbt rasa under 10.000 kronor.”

    Nej, det är batterier som är svindyra.

    ”Elbil för mig är inte de där patetiska leksakerna som ser ut som rullande brevlådor eller akvarier. De elbilar som folk uppenbarligen vill ha är, tex som RAV4-EV, en högst ”normal” bil, fast med eldrift. Det finns ingen orsak varför de ska vara mindre säkra än dagens bilar.”

    Well, Vägverkets krocktester har visat att de inte på långa vägar när matchar andra bilar i sin viktklass.

    ”Jag får känslan av att någon här inte brytt sig om att titta på de videos jag la in i min post.”

    Jo, men jag litar inte på dem.

    ”Det finns inte en suck i världen att en elbil kan vara MER miljöovänlig än en bensinbil, inte ens om de laddas med el från fossilkraft. Sorry. Det där är seriös FUD. En elbil drar sisådär 1/4 av den energi som går åt för att driva en bensinbil, dessutom är det miljövänligare att framställa och transportera el än bensin och till råga på allt så kan batterier åtminstone delvis återvinnas och återvinningstekniken blir ständigt bättre.”

    Batterierna måste bytas ofta och innehåller en massa otäckheter som man inte vill ha ut i naturen.

    ”För den stora majoriteten stämmer inte det här. De flesta åker sällan mer än 10 mil om dagen”

    Visst, i genomsnitt åker jag säkert mindre än 10 mil om dagen. Ibland åker jag dock mer. Säg att jag vill åka till Stockholm, något som vi Borlängebor ibland gör. Då är jag på gränsen att inte klara mig med 20 mils räckvidd, åt ena hållet. Sedan måste jag hitta ett uttag att ladda från, bilen måste stå ett antal timmar, sedan kanske jag klarar mig hem igen. Hur praktiskt är det? När batterierna är ett eller ett par år gamla, då kanske räckvidden istället är 15 mil, då måste jag stanna och ladda på både turen och returen.

    Jag är inte unik i att göra sådana turer. Man vill gå en konsert, mässa, shopping, semestertur, whatever, då behöver man en rimlig räckvidd och snabb tankning.

    Man kan inte bygga en bil efter genomsnittet, man måste klara en bit ut på klockkurvan också.

    ”Inte lika dyr som servicen för en förbränningsbil fördelat per mil och batterierna sjunker hela tiden i pris allt eftersom tekniken förfinas.”

    Sericen på en bränsledriven bil är inte speciellt dyr, om man bara har vett att undvika märkesverkstäderna och undvika ”pre-fail service”. Moderna bilar är tillförlitliga, man kan misshandla dem rätt mycket och de går fortfarande som en klocka.

    När det gäller sjunkande batteripriser, så kom tillbaka när de är billiga. Så länge som jag måste betala över 500 spänn för ett tredjepartsbatteri till min kamera, något som redan idag masstillverkas, så tror jag inte att batterier är redo för mainstreambruk i bilar.

    ”The 95 amp-hour NiMH battery pack has a capacity of 27 kWh, charges inductively and has proven to be surprisingly durable. Some RAV4 EVs have achieved over 150,000 miles (240,000 km) on the original battery pack.”

    Låter inte trovärdigt. Har de ens funnits länge nog för att köra 24 000 mil? Dessutom, 27 kWh innebär att det räcker till att ta ut 36 hästkrafter i en timme, i kombination med att batterierna gör bilen tung. Som jämförelse så hade min första bil, en liten Honda Civic, 60 hästar och vägde 800 kg.

    ”Då borde du skaffa en elbil, för är det NÅNTING elbilar är bra på så är det acc. Du har fullt moment vid 0 RPM och även rätt motorsvaga elbilar är kung vid rödljusen. Teslan gör 0-100 på under 4 sekunder och White Zombie på under 3. Jag vet givetvis inte vad du har haft för bilar, men personligen har jag aldrig ägt någonting som gjort 0-100 snabbare än 8 sekunder, men det tyckte jag var mer än tillräckligt.”

    Jag har ägt en Pontiac Firebird Formula (race-varianten av Firebirden). Fem liters V8. Den äter elbilar till frukost, och accade bra upp till en bra bit över 200 km/h (skulle gissa 240 km/h, men det är en uppskattning, eftersom fartmätaren inte gick så långt, utan man fick använda varvräknaren och räkna om), toppade runt 270 km/h. En elbil kanske slår den första metrarna (fast jag är tveksam, första biten är det mer en fråga om att ha däck och hjulupphängning som kan få ner kraften i asfalten än om råstyrka), men sedan är den kung på vägen.

    ”FUD, igen.”

    Faktum kvarstår, sådana olyckor har redan inträffat, trots att antalet elbilar är minimalt.

    ”Ja, om man inte kör Amerikanskt med massor av liter under huven, då hörs motorn. *muller*”

    Jajamensan. En V8 kan verkligen få hjärtat att klappa snabbare!

    Jag tror fortfarande att om man ska komma framåt så får man ta ett steg i taget och gå på teknik som är mogen. Min hybridlösning är ett sådant exempel.

  7. Uno Hansson says:

    Det so troligen gäller är hybridbilar med linjära motorgeneratorer på ca 15 W, och som inte ens behöver vara fast monterad i bilen.

    Citat: ”När man tankar en vanlig bensinbil är tillförd effekt ungefär 30 MW!!! Det är inte, inom överskådlig
    tid, möjligt att få fram batterier som kan ta emot en sådan effekt eller elnät som kan leverera
    denna effekt ute vid tankställen.”

    http://lexsup.se/bil/elkraftbil.htm

  8. Uno Hansson says:

    … 15 kW skall det naturligtvis vara…

  9. Mattias says:

    Det problem jag ser med elbilar är att man idag endast riskerar byta oljeenergi mot kolenergi. Så länge vi inte har miljövänlig el är inte elbilen miljövänlig. Har idag en Prius, vilket använder en teknik för att reducera oljeenergin, men jag är skeptisk till miljöfördelarna till att ladda bilen i stolpe.
    Men givetvis är det bra om det tas fram alternati till oljan.

  10. qeruiem says:

    ”Nej, det är batterier som är svindyra.”

    Allt är relativt. En elbil drar ca 1.5 kWh/mil så säg att man vill ha en packe på ca 20 kWh för att få 10 mil med lite marginal så innebär det med dagens priser på LiFePO4 på ca $1.3 per Ah och runt 3 Volt (beroende på laddning och last) att packen kommer kosta knappt $9000. Tester visar att man får ca 2000 fulla cykler ur ett LiFePO4-batteri, dvs totalt 20000 mil, så utslaget per mil kommer packen kosta ca en halv dollar, eller knappt fyra spänn. Släng på en dryg spänn för tull och ytterligare två spänn för elen så hamnar du fortfarande på ett totalpris som understiger bensinkostnaden per mil för en normal Svenssonbil.

    Tar du lån så drar priset förstås iväg en del, men å andra sidan kommer bensinpriset förmodligen att fortsätta öka så det är lite hugget som stucket. Ur ett samhällsperspektiv är det dock en vinst eftersom miljökostnaden för dagens trafik är oerhörd, vilket gör att det är fullt rimligt att sanktionera elbilar.

    ”Well, Vägverkets krocktester har visat att de inte på långa vägar när matchar andra bilar i sin viktklass.”

    Det finns många bilar som inte matchar andra bilar i sin viktklass, så det där är ett rätt generaliserande påstående som tarvar en referens.

    ”Batterierna måste bytas ofta och innehåller en massa otäckheter som man inte vill ha ut i naturen.”

    Ytterligare ett generaliserande påstående som nog behöver mer information. Alla batterier innehåller inte otäckheter och livslängden varierar oerhört beroende på vilken kemi som används. Blybatterier hör till de som har sämst livslängd, men de kan å andra sidan återanvändas nästan till 100%. NiCd-batterier hör nog till den otäckaste typen rent kemiskt, men det är en obsolete teknologi som i princip redan är utfasad inom EU.

    ”Säg att jag vill åka till Stockholm, något som vi Borlängebor ibland gör. Då är jag på gränsen att inte klara mig med 20 mils räckvidd, åt ena hållet.”

    Då är det mycket möjligt att tex en hybridbil är mer lämplig för just dig, men det betyder inte att resten av Sverige har behovet att pendla just mellan Borlänge och Stockholm. Jag pendlar tex väldigt sällan den sträckan och de få gånger jag åker till just Stockholm föredrar jag att i stället ta tåget, vilket förstås inte betyder att DEN lösningen ska vara kutym för alla andra.

    ”Man kan inte bygga en bil efter genomsnittet, man måste klara en bit ut på klockkurvan också.”

    Precis, därför är bensinbilen en mycket dålig lösning för många eftersom många pendlar så pass kort att bensinbilen aldrig kommer upp i vettig arbetstemperatur och därmed dels drar onödigt mycket bensin, dels ger ofullständig förbränning (och därmed mer hälsovådliga avgaser) och dels slits onödigt mycket. Som ett exempel så har vi problemet med att våra avgassystem rostar sönder fånigt fort pga att det aldrig blir uppvärmt så pass att all kondens försvinner, alltså rostar främre dämparen sönder för oss. Pendlar man ännu kortare tar till och med katalysatorn stryk och då blir det ännu dyrare mil.

    ”Moderna bilar är tillförlitliga, man kan misshandla dem rätt mycket och de går fortfarande som en klocka.”

    Och elbilar ännu mer så eftersom det är markant färre rörliga delar (tex bara två lager i motorn) och inga kemikalier eller filter som måste bytas. Inte minst, ingen j-a kamrem (vilket vi iofs inte har nu heller eftersom vi har bilar med kamkedja, bra skit).

    ”Så länge som jag måste betala över 500 spänn för ett tredjepartsbatteri till min kamera”

    Då är det ju en jädra tur att elbilar inte drivs med sådana. 😉

    ”Låter inte trovärdigt.”

    Varför inte?

    ”Har de ens funnits länge nog för att köra 24 000 mil?”

    Um. De tillverkades mellan 1997-2003. Så ja.

    ”Dessutom, 27 kWh innebär att det räcker till att ta ut 36 hästkrafter i en timme, i kombination med att batterierna gör bilen tung. Som jämförelse så hade min första bil, en liten Honda Civic, 60 hästar och vägde 800 kg.”

    Nu blandar du ihop medeleffekt med toppeffekt. Din Civic eldade knappast på med 60 hästar kontinuerligt, för då skulle du behöva stå på bromsen.

    ”Jag har ägt en Pontiac Firebird Formula (race-varianten av Firebirden). Fem liters V8. Den äter elbilar till frukost”

    När det gäller toppfart, mycket troligt. När det gäller acc, tillåt mig tvivla. Pojkarna som lirar drag racing med elbil kör med system som klarar av att hysta ur sig bortemot en halv MW (dvs en bra bit över 600 hästar) med en komplett platt momentkurva som skulle göra en diesel avundsjuk.(nånstans mellan 500-1000 Nm, jag kan ta reda på mer exakt vad man får ut om du är intresserad).

    ”Faktum kvarstår, sådana olyckor har redan inträffat, trots att antalet elbilar är minimalt.”

    Det ifrågasätter jag inte. Samma typ av olyckor har dock även hänt med bensinbilar pga att dagens moderna bilar med små fjöttmotorer och bra ljuddämpning är så pass tysta att du inte hör de heller om de kommer rullandes i låga varvtal. Dock är det fortfarande så att en elbil som kommer med lite fart hör du, helt enkelt för att däcken alstrar ljud mot vägbanan. När en vanlig bensinare kommer med lite fart är det även då det ljudet du främst hör snarare än själva motorn, den hörs mest i kupén.

    ”Jag tror fortfarande att om man ska komma framåt så får man ta ett steg i taget och gå på teknik som är mogen. Min hybridlösning är ett sådant exempel.”

    Elbilstekniken är äldre än bensinbilstekniken och var faktiskt konkurrenskraftig rätt långt in på 1900-talet. Det som gjorde att bensinbilarna slog ut elbilarna var främst tre saker:

    – El var fortfarande ovanligt utanför städerna
    – Elbilar var tyngre (jobbigt på grusväg efter tungt regn, de grävde lättare ner sig)
    – Framför allt: Bensin var skitbilligt (typ 1/4 av kostnaden jämfört med elen för en given körsträcka)

    Detta trots att bensinbilar, när det begav sig, hade sämre körsträcka, var långsammare och oftare gick sönder, men främst priset för bensin och T-Fordens introduktion (en billig folkbil) gjorde att folk valde med plånboken. Henry Ford övervägde både el och bensin som drivkälla till T-Forden, men mycket pga skälen ovan så blev det bensin.

    ”Det problem jag ser med elbilar är att man idag endast riskerar byta oljeenergi mot kolenergi. Så länge vi inte har miljövänlig el är inte elbilen miljövänlig.”

    Det är onekligen ett problem, men i en av filmerna ovan så nämns det att om man inkluderar produktion och transport av bensin respektive el så genererar en bensinbil ca 400 gram CO2/km (främst framställningen av bensin från tjockolja är oerhört energikrävande!) medans elbilen hamnar på 40. Nu har det här diskuterats lite i diverse forum och ganska många som är insatta i det här har kommit fram till att 400 gram låter inte helt orimligt, men 40 är väl optimistiskt och det borde snarare handla om ca 60-80 gram CO2/km, men även om det hamnar på bortemot 100 är det ju fortfarande en stor förbättring!

    Fast för oss i Sverige är det enklare eftersom drygt hälften av all el kommer från vatten- och kärnkraft. 🙂

  11. Markus says:

    Hej alla

    ”Det problem jag ser med elbilar är att man idag endast riskerar byta oljeenergi mot kolenergi. Så länge vi inte har miljövänlig el är inte elbilen miljövänlig.”

    Tänkte bara ger er en nerkortad version av Zeitgeist – Addendum som handlar om Renewable energy.
    Kanske ger någon av er lite mera information om hur vi slipper kol och olja.

    P.S Ni behöver inte gilla Zeitgeist eller The Venus Project, men jag tycker ni skall tänka lite på vad som sägs om energi i klippet.

    Annars kan ni ju bara googla Renewable energy…

  12. Markus says:

    Klart att man skulle hitta en bättre video EFTER man redan postat en komentar…

    Denna svarar nästan för bra på vad ni pratat om…

  13. ”En elbil drar ca 1.5 kWh/mil”

    Sorry, men jag tror inte på det. Då skulle en bränslebil ha en räckvidd på cirka 20 000 mil per tank. Även om en bränslemotor har lite sämre verkningsgrad så är den inte så mycket sämre.

    ”Det finns många bilar som inte matchar andra bilar i sin viktklass, så det där är ett rätt generaliserande påstående som tarvar en referens.”

    Har inte tid att gräva fram den nu, men det var rätt stort i tidningarna för ett par år sedan. Grejen är att bilarna är för tunga för sin storlek, och inte har tillräckliga deformationszoner.

    ”Då är det mycket möjligt att tex en hybridbil är mer lämplig för just dig, men det betyder inte att resten av Sverige har behovet att pendla just mellan Borlänge och Stockholm. Jag pendlar tex väldigt sällan den sträckan och de få gånger jag åker till just Stockholm föredrar jag att i stället ta tåget, vilket förstås inte betyder att DEN lösningen ska vara kutym för alla andra.”

    Jag pendlar inte, men jag vill ha möjligheten att göra det ibland. När det gäller tåg så kommer jag aldrig att åka de jäkla boskapsvagnarna igen.

    ”Precis, därför är bensinbilen en mycket dålig lösning för många eftersom många pendlar så pass kort”

    Visst, många pendlar kort, men nästan alla tar längre turer ibland. Åka till fjällen? Åka på konsert? Festival? Semester? Shopping? Flytta? Alla gör något sådant.

    ”Som ett exempel så har vi problemet med att våra avgassystem rostar sönder fånigt fort pga att det aldrig blir uppvärmt så pass att all kondens försvinner, alltså rostar främre dämparen sönder för oss.”

    Inte nu för tiden. Förr fick man byta ljuddämpare med några års mellanrum, nu gör man, kanske, det en gång under bilens livslängd.

    ”Pendlar man ännu kortare tar till och med katalysatorn stryk och då blir det ännu dyrare mil.”

    Bilprovningen märker inte om man bara sätter en rörstump istället för katalysator, kapar upp katalysatorn på längden och svetsar ihop den runt rörstumpen. En felkälla borta.

    Som en liten sidonot, så har jag gjort provmätningar, med sådan utrustning som bilprovningen använder, och konstaterat att en vanlig cigarett (utan filter) har över 20 gånger så höga halter på de utsläpp man mäter som de högsta gränsvärden som tillåts för bilar.

    ”Och elbilar ännu mer så eftersom det är markant färre rörliga delar (tex bara två lager i motorn) och inga kemikalier eller filter som måste bytas. Inte minst, ingen j-a kamrem (vilket vi iofs inte har nu heller eftersom vi har bilar med kamkedja, bra skit).”

    Visst, de är tillförlitliga, bortsett från batterierna. Frågan är dock snarare om bränslebilarna inte är tillräckligt tillförlitliga. Jag anser att de är det.

    Fast jag håller med om att kamkedja är guld värt. Håller bättre, och en baggis att byta.

    ”Då är det ju en jädra tur att elbilar inte drivs med sådana.”

    Tja, det är samma typ. Batterier, speciellt högpresterande snabbladdningsbara och lätta är dyra, dyra, dyra.

    ”Varför inte?”

    Matematiken håller inte.

    ”Nu blandar du ihop medeleffekt med toppeffekt. Din Civic eldade knappast på med 60 hästar kontinuerligt, för då skulle du behöva stå på bromsen.”

    Japp, jag vet. Däremot så ligger ett typiskt effektuttag i stadig fart kring 90 km/h på en 40-50 hästar. Idag så förväntar sig folk dessutom aircondition, vilken äter 20-25 hästar till.

    ”När det gäller toppfart, mycket troligt. När det gäller acc, tillåt mig tvivla. Pojkarna som lirar drag racing med elbil kör med system som klarar av att hysta ur sig bortemot en halv MW (dvs en bra bit över 600 hästar) med en komplett platt momentkurva som skulle göra en diesel avundsjuk.(nånstans mellan 500-1000 Nm, jag kan ta reda på mer exakt vad man får ut om du är intresserad).”

    Tja, drag racing är inte jämförbart. Det är maskiner som är byggda för att få ner kraften i marken, med speciella däck och hjulupphängningar och annan viktfördelning. Dessutom så är det en helt annan sak att tömma ett batteri fort än att tömma en tank fort.

    Anledningen till att jag tror att min Pontiac hade kunnat matcha vilken stock-elbil som helst är att den hade nog vridmoment för att göra svarta streck på asfalt ända upp i 70-90 km/h. Kan motorn ge mer än vad däck och hjulupphängning kan få ner i asfalten så spelar det inte så stor roll.

    ”Elbilstekniken är äldre än bensinbilstekniken”

    Äldra, ja, men inte lika mogen. Framför allt så är det batterierna som inte är redo. Därav min lösning där man byter ut kraftöverföringen mellan motor och hjul mot el, men skippar batterierna.

    • qeruiem says:

      ”Då skulle en bränslebil ha en räckvidd på cirka 20 000 mil per tank.”

      Det vore förvisso en bedrift med tanke på att bensin har ett energiinnehåll på 8.89 kWh/L (kolla själv på Wikipedia om du inte tror mig). En normal 70-literstank innehåller alltså 622 kWh så om du ska komma 20 000 mil på en tank så får det bara gå åt 31 Wh/mil eller 3 Wh/km. Ett vanligt laddbart AA-batteri innehåller mer energi än så…

      En ganska normal siffra är att en bensinbil drar ca 0.7 liter/milen, vilket alltså innebär ca 6kWh/mil. En bensinmotor har en effektivitet på ca 25-30% medans en elbil ligger på närmare 90%. 1.5 kWh/mil är mao en fullt rimlig siffra, men varierar förstås med hastighet, vikt, luftmotstånd etc.

      ”Grejen är att bilarna är för tunga för sin storlek, och inte har tillräckliga deformationszoner.”

      I princip alla konverteringar jag vet om har kvar sina deformationszoner och moderna batterier väger inte så väldigt mycket mer än vad bensinmotorn, tanken och annat skräp som man kan ta bort väger. Det låter som att det du pratar om är ganska gamla konverteringar med blybatterier eller möjligen ”våta” NiCd. Båda teknikerna är historia idag.

      ”Visst, många pendlar kort, men nästan alla tar längre turer ibland. Åka till fjällen? Åka på konsert? Festival? Semester? Shopping? Flytta? Alla gör något sådant.”

      Rätt många har redan två bilar av diverse skäl (vi har det tex), då går det utmärkt att ha en elbil och en bensinbil. Andra åker så väldigt sällan långturer att det inte är ett praktiskt problem som inte kan lösas med hyrbil. En familj i Stockholm som har sammanlagt 3 gamla Renault Clio för att pendla i hade kvar en gammal 240 för långturer, men den användes så lite att de konstaterade att det var billigare att hyra de fåtal gånger elbilarna inte räckte till.

      Deras totala driftkostnad för samtliga tre elbilar hamnar på ca 3000:-/år, men då ”fuskar” de förstås genom att köra på batterier som är avskrivna sedan längre.

      ”Förr fick man byta ljuddämpare med några års mellanrum, nu gör man, kanske, det en gång under bilens livslängd.”

      Sepåfan. Nå, då kanske det problemet försvinner av sig självt nästa gång vi uppgraderar. Nå, det förhindrar dock inte det faktum att bensinmotorer går väldigt skitigt och oekonomiskt när de är kalla.

      ”Visst, de är tillförlitliga, bortsett från batterierna.”

      Som sagt, du påstår att batterierna inte är tillförlitliga, men det är inte den samlade erfarenheten från tex RAV4-EV-ägare. De gånger det är problem med batterierna handlar det om konstruktionsmissar, men sånt förekommer även när det gäller bensinmotorer. Fråga min mor, hon var lagom glad…

      ”Frågan är dock snarare om bränslebilarna inte är tillräckligt tillförlitliga.”

      Du har fortfarande ett servicebehov som måste skötas och de där ”byta allt”-servicebesöken kan bli rätt smärtsamma för plånboken. Det blir billigare om man undviker märkesverkstäderna, men det blir aldrig billigt. Möjligen kan man anse att det blir billigt om man gör det själv, men då kostar det tid i stället.

      ”Tja, det är samma typ. Batterier, speciellt högpresterande snabbladdningsbara och lätta är dyra, dyra, dyra.”

      Ja, du säger det och jag har redan berättat vad det kostar. Ska du bygga en Tesla blir det förstås dyrt för då vill du ha batterier med hög C-faktor, men för att köra ungarna till dagis och veckohandla på ICA så behöver du inte den typen av batterier.

      Och nej, det betyder inte att bilen måste röra sig som en limmad snigel, vridmomentet kan fortfarande bli larvigt högt vid rödljusen även med budgetbatterier.

      ”Matematiken håller inte.”

      ”Däremot så ligger ett typiskt effektuttag i stadig fart kring 90 km/h på en 40-50 hästar. Idag så förväntar sig folk dessutom aircondition, vilken äter 20-25 hästar till.”

      Um. 40 hästar är 30 kW, med 30% effektivitet skulle det innebära 100 kW soppa. Med 8.89 kWh/L och 9 mil i timmen skulle det alltså innebära att det skulle gå åt 1.25 liter/milen. Fullt ok för en jänkare med rejäl motor, inte så troligt för en modern bil med 1.8 litersmotor så du är nog off med ungefär en faktor 2. Att AC:n skulle dra ytterligare ungefär 2 liter i timmen tror jag inte riktigt på heller, våra bilar drar MINDRE på sommaren, inte mer, och vi är rätt glada i AC.

      ”Tja, drag racing är inte jämförbart. Det är maskiner som är byggda för att få ner kraften i marken, med speciella däck och hjulupphängningar och annan viktfördelning.”

      Visst är det så, men en Pontiac Firebird Formula är inte en typisk Svenssonbil heller. Du påstod om elbilar att de har (citat) ”Kassa prestanda. Jag vill i alla fall känna det där suget i magen när man stampar plattan i mattan.” så jag bara förklarade att du har fel. Prestandan finns där, om man vill betala för det. Precis som med bensinbilar.

      Samma motor som är mest poppis i dragracingsammanhang används även i en väldigt stor andel av hobbykonverteringar (fast bara en singel i stället för en dubbel, så kallad siames) och den stora Akilleshälen, själva motorcontrollern, har typiskt blivit markant vassare de senaste åren helt enkelt för att kiseltekniken utvecklas enormt! Det finns idag transistorer som pallar över 3000 Ampere! Styck! Det är en j-a massa ström i en elbil och ström har i princip ett 1:1-förhållande till momentet man får ut och just överflödet av moment är orsaken till att elbilar kan pinna iväg som små skållade råttor vid rödljusen.

      ”Framför allt så är det batterierna som inte är redo.”

      Och där har du åsikter som låter som att du inte hållit dig a jour med utvecklingen. Bara de senaste två åren har det hänt MASSOR på batterisidan, både vad gäller prestanda och pris. Men redan NiMH-batterierna som användes till RAV4-EV var redo, de var framtagna främst för just elbilar i åtanke och med ~10 års empiriska data att utgå ifrån så kan man bara konstatera att de till och med överträffade förväntningarna.

      ”Därav min lösning där man byter ut kraftöverföringen mellan motor och hjul mot el, men skippar batterierna.

      VIlket, ärligt talat, är en skitkass lösning. Om du däremot petar in batterier som klarar sisådär 2 mil stadskörning och som du kan ladda när du parkerar bilen på uppfarten, då blir det en rätt intressant hybridlösning som kan funka väldigt bra för tex de som både pendlar mycket i storstäder OCH åker långt regelbundet.

      Det är dock ett komplement till elbilen, för det finns fortfarande situationer där elbilen fortfarande är en bättre lösning. Om inte annat så för att de är tekniskt enklare och därmed billigare att köpa och underhålla än hybridbilar.

  14. Opel Ampera
    http://www.edaportalen.com/?p=2577

    ”Till de första 40-80 kilometrarna tas kraften från den elström som finns lagrad i litium-jon batteriet på 16 kWh. När bilen körs på el från batteriet är den helt utsläppsfri. … Oberoende forskning har visat att 80 procent av Européerna kör mindre än 60 kilometer per dag vilket innebär att Ampera skulle uppfylla deras behov. När Amperans batteri börjar bli urladdat kan det laddas på ca tre timmar via ett uttag på 230v.”

  15. Pingback: En elbilsjunkies avbön – del 1 | Full Mental Straightjacket

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: